Všetko, čo by ste mali vedieť o kešu "MASLE"

Vytvorené8.1.2021

Hoci sa kešu bežne nazývajú orechy a sú s nimi nutrične porovnateľné, ide v skutočnosti o semená pochádzajúce z tropického stromu ľadvinovníka západného. Ako väčšina orechov obsahujú veľa živín a látok prospešných pre zdravie organizmu.

Kešu sú vďaka svojej jemnej lahodnej chuti dokonalú potravinou. Môžete si ich dopriať surové, či pečené ako zdravú desiatu, alebo si ich pridať do svojich obľúbených pokrmov. Kešu krémy sa skvele hodí napríklad do jogurtu, ovsenej kaše, dezertov alebo ako nátierka na toast.  

Kešu ako významný zdroj živín

V porovnaní s arašidovým obsahuje kešu "maslo" menej bielkovín, ale aj takmer o polovicu menej cukrov. Je bohatšie na železo, meď a fosfor. 28 g nepražených nesolených kešu obsahuje približne:

  • Kalórie: 157
  • Bielkoviny: 5 gramov
  • Tuk: 12 gramov
  • Sacharidy: 9 gramov
  • Vláknina: 1 gram
  • Meď: 67% dennej dávky (DD)
  • Horčík: 20% DD
  • Mangán: 20% DD
  • Zinok: 15% DD
  • Fosfor: 13% DD
  • Železo: 11% DD
  • Selén: 10% DD
  • Tiamín: 10% DD
  • Vitamín K: 8% DD
  • Vitamín B6: 7% DD

Kešu zabraňujú kardiovaskulárnym ochorením

Ľudia, ktorí pravidelne konzumujú primerané množstvo orechov, si znižujú riziko krvných chorôb. Výskumy tiež potvrdzujú nižší výskyt infarktu a srdcovo-cievnych chorôb, ako u ľudí, ktorí oriešky nejedia. Kešu sú bohaté na meď. Tá hrá dôležitú úlohu pri vylučovaní voľných radikálov z tela. Strava bohatá na orechy sa trvale ukazuje ako prospešná pre zdravie srdca.  

Antioxidačné účinky kešu orechov

Orechy a semená majú tiež antioxidačné vlastnosti a kešu nie sú výnimkou. Obsahujú antioxidanty, ktoré neutralizujú škodlivé voľné radikály a pomáhajú znižovať zápalové procesy v tele. To vedie k zvýšeniu imunity a zlepšenie celkového zdravia organizmu.  

Kešu ako pomocník v boji s prebytočnými kilogramami

Orechy a semená majú vysoký obsah kalórií a tukov, napriek tomu nie je ich konzumácia spojená s vyššou telesnou hmotnosťou. Práve naopak. Ukázalo, že ľudia konzumujúci orechy majú nižšie BMI, než ľudia, ktorí sa im vyhýbajú. Vďaka vysokému obsahu bielkovín a vlákniny orechy znižujú hlad, zvyšujú pocit plnosti, a tým podporujú chudnutie. Kešu navyše urýchľujú metabolizmus a podporujú spaľovanie prebytočných tukov.

Kešu chránia oči

V mestskom prostredí spojenom s nadmerným znečistením naše oči často trpia rôznymi infekciami. Kešu oriešky obsahujú silný antioxidačný pigment zvaný zeaxantín. Tento pigment je ľahko a priamo absorbovaný sietnicou, kde vytvorí ochrannú vrstvu a chráni oko pred škodlivým UV žiarením.